vrijdag 24 april 2015

POF

Na de operatie, waar zoveel mogelijk verklevingen losgemaakt en weggehaald waren, en mijn eierstokken verwijderd zijn, had ik veel moeite met herstellen.
Mijn geheugen en concentratie waren niveau nul, echt irritant gewoon. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb; Mylotje...dit heb ik je pas verteld..let nu eens op als ik je iets zeg ! Uhh...sorry?
Waarschijnlijk een kwaaltje die ik aan de narcose tijdens de operatie over gehouden heb. Het heeft zeker een jaar geduurd eer het weer een beetje acceptabel was, maar 100% is het niet meer geworden.
Aangezien mijn eierstokken verwijderd waren en ik daardoor geen oestrogeen meer aanmaakte, kwam ik direct in de vervroegde overgang. Nooit geweten dat dat zo'n inpakt op je leven kon hebben. Het meest heb ik last van zweten, vooral tijdens de nacht, zo erg dat ik vooral in het begin soms wel 3 x per nacht een schone droge pyjama aan ging trekken. Verder vlieger ik een aantal keren per dag, heb ik aanvallen van een opgejaagd gevoel en heb ik vaak last van tintelende vingers. Een glaasje wijn drink ik nooit meer op een verjaardag. Zo verschut ! Een hoofd als een tomaat, een vuurtoren is er niets bij. Nee voor mij geen alcohol meer in het bijzijn van iemand anders. Iedereen zit je aan te staren, want je kunt er niet omheen kijken. Ik steek er zelf maar de draak mee, maar ondertussen kruip ik dan het liefst onder de tafel. Gelukkig voel ik de opvliegers nu aankomen en zorg ik dat dan dat ik op mijn ademhaling en frisse lucht heb. In het begin moest mijn man vaak lachen. Hij riep dan al dat ik weer ging opstijgen. Als ik me erg opgejaagd voel van binnen dan probeer ik even alleen, in alle rust, met mijn ogen dicht te gaan zitten of liggen. Op dat moment kan ik niet veel velen en degene die dan in mijn buurt durft te komen kan dan nogal eens een keer een snauw naar z'n hoofd krijgen. Tja....! Ik weet op dat moment ook wel dat ik onredelijk ben, maar ik kan het dan simpelweg niet laten. Het lucht ook even op. Bij deze mijn excuses aan al diegene die daar onder te lijden hebben gehad. Ik slik nu Sint Janskruid capsules en die werken bij mij redelijk.
Ik heb het idee dat ik het daardoor beter onder controle heb. In het begin heb ik het een en ander uitgeprobeerd en dit werkte voor mij het beste. Voor de tintelende vingers slik ik Magnesiumcitraat.
Als ik een tablet vergeten ben merk ik dat direct. Vooral in de winter met kou, dan kan het ook nog eens flink zeer doen. Ik heb ze dus ook standaard in mijn medicijnenbakje liggen die ik bij elke maaltijd op tafel zet, zodat ik niets kan vergeten in te nemen. Voor de vervroegde overgang slik ik verder niets, aangezien ik geen hormonen mag slikken in verband met de endometriose.
Als ik dat wel zou doen, om botontkalking tegen te gaan, dan word de endometriose weer geactiveerd. Heel even na de operatie heb ik het geprobeerd, maar de endo vlamde meteen weer op.
Nu ga ik 1 x per jaar door de dexa scan om te kijken hoe mijn botjes ervoor staan. Gelukkig gaat het tot nu toe prima daarmee. Wat ik in het begin zeker gemist heb is voldoende informatie over de POF.
Grappig woord eigenlijk.. Waar heeft U last van? Nou van de POF! Weet zeker dat iedereen je met grote ogen aan staat te staren. Pof staat voor prematuur ovarieel falen. Over de overgang op zichzelf is er genoeg te lezen, maar als je meer wilt weten wat het voor effect heeft als je nog jong bent, dan is er weinig te vinden. Hoe geef je het een plekje, hoe ga je ermee om, wat zijn op lange termijn de gevolgen? Ik heb uren gegoogeld om het een en ander te weten te komen. Ook vind ik het lastig dat ik het hier niet met vriendinnen over kan hebben. Voor hun is het nog een ver van mijn bed show.
Op de verhalen van mijn moeder zit ik zelf niet echt te wachten, raar eigenlijk, maar dat voelt gewoon niet oké. Natuurlijk bedoeld ze het goed, maar ik wil me nog jong voelen en niet over zoiets hoeven te praten.Mijn man weet natuurlijk al helemaal niet waar ik het over heb. Mooie bak zou dat zijn !  Nu een aantal jaren verder kan ik er beter mee overweg gelukkig. Toch zou ik het best wel prettig vinden met lotgenoten het hier af en toe eens over te hebben. Soms lucht dat wel op...even lekker zeuren, janken, mopperen en klagen en dan weer de schouders eronder en weer doorgaan.
Ik denk dan maar; Pof, je kan de pof krijgen !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten