zondag 15 maart 2015

Het begin van een lang verhaal

Wat ik heb? Nou ik heb last van verklevingen....even is het stil tegenover mij.
Oh nou daar ga je niet dood aan toch? Nee, dat klopt !Dat het mijn leven compleet op z'n kop heeft gezet vertel ik maar niet. Het is ook zo'n lang verhaal, bijna niet uit te leggen,waar begin ik dan..nou hier dus !

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen met wat ik heb;
Ik heb het grote geluk dat ik een van de vele ben die Fibromyalgie heeft en als kers op de taart verklevingen ontstaan door Endometriose. De verklevingen zijn ook echt het toetje, de fibromyalgie oftewel FM was er als eerst.Daar is mijn verhaal mee begonnen. Al vroeg in mijn kinderjaren klaagde ik over pijn, dan hier dan daar. Mijn ouders gingen er vanuit dat het groeipijntjes waren. Vooral de wandelvakantie's in Duitsland met ons gezin waren een hel voor mij, een drama. Elke stap een pijnscheut, elke avond steken in mijn buik en elke ochtend stijf, echt zo stijf als een plank. De een was blij dat de vakantie begon, ik was blij dat die afgelopen was. Langzaam aan begonnen mijn ouders toch te twijfelen en namen mij mee naar de huisarts die altijd hetzelfde antwoord had: ze heeft gewoon veel aandacht nodig en stelt zich aan. Dat vond ik eigenlijk nog het ergste...aanstellen ! Dat woord heeft lang mijn leven beheerst. Ik heb het ook veel gehoord en veel mensen hebben het ook gedacht, Mylotje Vierpee is een aanstelster !
Nu heb ik er eindelijk vrede mee. Ik weet dat ik juist sterk ben en dat ik veel kan hebben.
Dat is maar goed ook, want het is heftig, elke dag weer opnieuw, altijd aanwezig.... PIJN.
Maar goed, mijn ouders kregen gelukkig toch wel door dat ik echt pijn had en dat er iets aan de hand moest zijn met mij. Dus ziekenhuis in ziekenhuis uit, veel onderzoeken, veel verschillende artsen heb ik gezien, het was ook lastig, dan had ik hier last van dan daar. En artsen bekijken nu eenmaal alleen hun eigen stukje en niet het geheel plaatje van de patiƫnt. Uiteindelijk kreeg ik op mijn zestiende het verlossende antwoord: Fibromyalgie !
Ik kreeg netjes een foldertje mee van de reumatoloog en dat was het dan.
Op de weg naar huis heb ik geoefend..Fibro-my-algie. Lastig woord ook.
Alles overheersend was mijn gedachte..eindelijk, eindelijk weet ik wat ik heb en wat ik niet ben,     een aanstelster. Ik dacht dat dit het einde was, dat het hiermee klaar was,maar dit was slechts het begin, het begin van een lang verhaal.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten